Odpovědi na nejčastější otázky zákazníků

  • Co je jednoosý traktor

Někdy může být také nazýván jednoosý nosič nářadí. Je to dvoukolová kompaktní verze velkého čtyřkolového zemědělského traktoru, vyrobená ve srovnatelné kvalitě (standardy automobilového průmyslu-převod pouze ozubenými koly v olejové lázni, lamelová mokrá spojka atd.) a se srovnatelně univerzálním využitím díky velkému množství přídavných zařízení. Jednoosý traktor má stejně jako velký čtyřkolový vývodovou hřídel k pohonu aktivních příslušenství (PTO-power take-off). Typickým znakem námi dodávaných traktorů je možnost přetočení řidítek o 180° podle konkrétního přípojného zařízení. Pro představu-pro sekání trávy je PTO vpředu-uspořádání je (zepředu dozadu) sekačka-traktor-obsluha, pro zpracování půdy rotavátorem jsou řidítka otočena a PTO je vzadu-uspořádání je (zepředu dozadu) traktor-rotavátor-obsluha. Řidítka mají pro každý směr ještě 2 vyosené polohy, které se používají, pokud je potřeba, aby obsluha šla mimo osu stroje (práce podél  zdi, plotu, aby nedošlo k ušlapání zpracované půdy...)

 

  • K čemu jsou jednoosé traktory určené

pro zahrdníky, malá hospodářství, biofarmy, ekologická zemědělství, pro údržbu zpevněných ploch, strmá nebo členitá místa jsou jednoosé traktory vhodné z následujících důvodů:

  • velikost
  • cena
  • efektivita
  • víceúčelovost-celoroční využití
  • jednoduchost použití

Dokonce i na velkých hospodářstvích i ve městech má jejich použití smysl kvůli mimořádné kompaktnosti a velkému rozsahu možných prací během celého roku

  • Kdo si jednoosý traktor pořizuje

Jednoosé traktory si pořizují

  • zahradnické firmy pro zpracování půdy a finální úpravy, jako přídavná zařizení nejčastěji využívají rotavátory, rotační brány a rekultivátory (zakladače). Také využijí sekačky rotorové, diskové nebo mulčovací. 
  • majitelé hotelů, penzionů, usedlostí, kteří nejčastěji využijí zametací kartáče, sekačky, sypač, pluhy, a sněhové frézy
  • zahradnictví pro zpracování půdy a meziřádkovou kultivaci
  • malé farmy, biopěstitele pro zpracování půdy, kultivaci, mechanickou likvidaci plevelů, práce na údržbě cest a okolí staveb (kartáče, pluhy...) a také sekačky trávy na seno, obraceč píce, balíkovač sena.
  • pěstitelé samozásobitelé využijí i pasivní příslušenství jako pluh, řádkovač, plečka, hřebové brány, vyorávač brambor, také rotavátory a rotační brány, sekačky, zametací kartáče atd..
  • Jakou značku jednoosých traktorů dodáváme a proč

Na základě dlouhodobých dobrých zkušeností dodáváme stroje italské firmy BCS-největšího výrobce jednoosých traktorů v Evropě. Na počátku bylo hledání vhodné techniky pro naše zahradnictví a zahradnické realizace. Dlouho jsme nemohli narazit na nic, co by odpovídalo požadavkům-přijatelná cena při vysoké kvalitě a hlavně stroje dobře vyvážené, s rychlou výměnou zařízení, s reverzorovou pákou a ergonomicým dizajnem.

Byly nám nabízeny některé německé výrobky, které nebyly technicky špatné, ale jejich cena byla astronomická. Také samozřejmě existuje dost čínských strojů i některé stroje české výroby, jsou to ale po technické a uživatelské stránce dost primitivní konstrukce které neobstojí při seriózním použití. Nakonec se nám zalíbila značka BCS, která se po všech stránkách plně osvědčila, je technicky na velmi vysoké úrovni, výborně se s těmito stroji pracuje, vyhovují jak pro zahradnické tak i pro zemědělské a údržbové použití a zároveň jsou pro český trh cenově přijatelné.

Zajímavé je, že technicky jsou některé prvky lepší než řešení německých výrobců u srovnatelných strojů. Příkladem je rychlé přetočení řidítek bez nutnosti výměny táhel, rychlé nastavení výšky řidítek a určitě i hydromechanická spojka PowerSafe.

Od r 2022 je v nabídce i kvalitní hydrostat BCS780HY

Přesvědčivé je také ohromné množství pracovních zařízení dalších výrobců, které je možné k BCS traktorům připojit.

  • Liší se značky Ferrari a Pasquali od BCS?

​Jednoosé traktory a další technika značek Ferrari a Pasquali se technicky neliší od BCS, jsou vyráběné na stejných strojích ve stejné továrně. Jediné, co je odlišuje, jsou jiné barvy a popisy krytů a karoserií. Rozdíl je tedy pouze vzhledový a obchodní daný historickým vývojem firmy. BCS totiž v 90. letech koupila 2 konkurenční výrobce podobného sortimentu-výrobce traktorů Ferrari a Pasquali.

 

  • Viděl jsem vzhledově podobný traktor ale nebyl to originál a byl mnohem levnější

​Ano, bohužel se poslední dobou stále více objevují na trhu čínské kopie BCS. Zákazník, který si takovou kopii pořídí zažije brzy zklamání-nejenže se s takovým strojem velmi těžce pracuje, neboť ovládání je tuhé, brzdy nebrzdí, spojka unáší, převody se rychle opotřebí ale hlavně nejsou zaručeny dlouhodobě náhradní díly. Každá kopie je totiž trochu odlišná a hlavně odlišná od originálu, takže originální díly nepasují.

Jakmile takový dodavatel zmizí z trhu neseženete náhradní díly a tím prakticky končí použitelnost stroje.

U značek, keré dodáváme, výrobci dodávají také náhradní díly i na 30 let staré modely. Na značkové výrobky se tedy můžete dlouhodobě spolehnout.

  • Jaké je srovnání s tuzemskými výrobci podobných strojů

V Česku v současné době existuje několik výrobců na první pohled podobných zařízení. Žádné z nich není ale technicky, uživatelsky ani životností vůbec srovnatelné s traktory BCS. Některí výrobci řeší převody pomocí řemenů, rám je plechový svařenec, vyvažovat je nutné sadou externích závaží, neexistuje diferenciál s možností uzavření, chybí reverzor i vývodová hřídel,používají hobby kategorie motorů. Systém Vari má alespoň odlévanou skříň převodovky, nicméně postrádá diferenciál, má několik převodovek pro různé práce, řadu externích závaží pro každé připojené nářadí, vysoko těžiště, čínské motory a je nutné často manipulovat velké váhy a ztrácet čas montáží, demontáží a nastavováním různých konfigurací.

Všechny tuzemské stroje mají velmi omezený výběr přípojných zařízení, hlavně aktivních.

Pokud jde o uživatelský komfort, životnost, variabilitu danou širokým sortimentem přídavných zařízení připojovaných ke stále stejnému jednoosému traktoru, vysokou funkčnost, určení k profesionálnímu výdělečnému nasazení nemají jednoosé traktory BCS v ČR konkurenci. Firma BCS při své velikosti (je zároveň i výrobcem čtyřkolových traktorů), počtem prodaných strojů a zastoupení na celém světě má prostředky na vývoj a zkušenosti pro konstruování na vysoké úrovni, což se nám neustále potvrzuje.

  • Jak funguje spojka PowerSafe a jaké výhody přináší

PowerSafe je lamelová spojka v olejové lázni, která je stlačována nikoli silou pružiny ale pístem, tlačeným kapalinou. Součástí spojkového mechanizmu je hydraulické zubové miničerpadlo, které spolu s omezovacím ventilem vytváří tlak 6-9 atm. Tento tlak je pak využíván k sepnutí spojky. Při zmáčknutí spojkové páčky nebo puštění bezpečnostní rukojeti je tlak odpuštěn mimo píst. Píst se pak vrací do rozpojené polohy, lamely jsou silou talířovýchpružin odtlačeny od sebe a přitlačeny k pevné přírubě a tím dojde k velmi rychlému zastavení stroje i poháněného mechanizmu. Spojka je velmi dobře chránena proti přehřátí tím, že je umístěna v olejové lázni.

Výhody:

  • Menší síla k ovládání spojky, pohybuje se jen s ventilem, nepřemáhá se síla pružiny
  • Vysoká bezpečnost-při puštění bezpečnostní rukojeti téměř okamžité zastavení
  • Jednoduché ovládání-dávkování síly na spojku zajišťuje mechanizmus, nikoli obsluha
  • Žádné seřizování ani údržba
  • Dlouhá záruka 5 let na spojku

 

  • Mají jednoosé traktory BCS pohon pomocí řemenů nebo řetězů?

U strojů BCS se převod pomocí řemenů ani řetězů nevyskytuje. U mnohých světových i českých výrobců je to ale běžné řešení převodů pro jejich jednoduchost a nízkou výrobní cenu. U výkonných profi zařízení by se ale nic takového objevit nemělo, protože převody řemenem jsou nespolehlivé, mají krátkou životnost a v neposlední řadě mají vysoké mechanické ztráty-ztrátový výkon měněný v teplo, který pak může chybět vlastnímu poháněnému mechanizmu.

  • Je možné připojit vozík pro převážení nákladu

K jednoosým traktorům se spojkou PowerSafe není dovoleno připojovat přívěs se sedačkou. Je to ale vyváženo vysokou mírou bezpečnosti při všech ostatních činnostech-okamžité zastavení při rozepnutí spojky nebo puštění bezpečnostní rukojeti. K převážení nákladu do 250kg lze použít přípojný řiditelný vozík s korbou nebo plošinou. 

  • Jak je možné, že nabízíme tak velké množství přídavných zařízení

Princip je podobný jako je tomu u zemědělských čtyřkolových traktorů-výrobce traktorů velmi zřídka vyrábí také přídavná zařízení. Vyjímky existují v případech, kde je poptávka tak vysoká, že se to vyplatí. Jinak existují spousty nezávislých výrobců přídavných zařízení pro jednoosé traktory hlavne v Itálii a Španělsku, kteří dodávají každý typ  upravený pro připojení k různým značkám traktorů.

  • Benzínový nebo naftový motor

Výhody naftového motoru:

  • naftový motor vydrží 2-3x déle ve srovnání s benzínovým motorem
  • malé naftové motory spotřebují 1/2-1/3 paliva ve srovnání s benzínovým motorem
  • vyšší točivý moment při nižších otáčkách-příznivější charakteristika motoru

Nevýhody naftového motoru:

  • vyšší hlučnost
  • vyšší vibrace
  • vyšší cena
  • těžší starty v zimě
  • výšší hmotnost
  • citlivost na vodu v palivu
  • ........

Naftový motor se vyplatí při velkém počtu motohodin, odhadem min. 250mth za rok.

 

  • Jaký nejsilnější motor BCS nabízí

​V současnosti je nejsilnější montovaný motor Briggs Vanguard 16HP(11,9kw) nabízený pouze k modelu BCS660HY WS PowerSafe. 

  • Ruční nebo elektrické startování

​Naftový motor-vždy doporučujeme elektrický startér

Benzínový motor-pokud bude stroj používán pro přerušované práce s častými přestávkami, tak je vhodné elektrické startování. V jiných případech, kdy je počet startů motoru během směny malý, je většinou dostatečné ruční startování.

  • Maximální sklony svahů, na kterých je možné se stroji pracovat

​Maximální pracovní náklon je omezen umístěním těžiště, koly a také konstrukcí použitých motorů.

Pro práci na svazích se používá větší rozchod kol, zdvojení kol, klecová kola nebo speciální kola s kónusy.

Motory umožňují následující náklony:

Výrobce uvádí pro jednoválcové motory Honda GX s vodorovnou hřídelí max náklon při trvalém zatížení 20stupňů, při přerušovaném (krátkodobě) až 25 st.

Motory Honda GX Alps je možné provozovat při sklonu 30° a krátkodobě až 35°.

Maximální provozní náklon dieslových motorů Kohler je 25° trvale a 35° krátkodobě

Sklon svahů-převod stupňů na poměr výška/délka:

20° ..... 1:2,7

25°......1:2

35°......1:1,5

  • Je možné nastavit rozchod kol a jak

​U modelů s diferenciálem je možné rozchod kol (vzdálenost kol od sebe)  v poměrně širokém rozsahu měnit podle požadavků pomocí podložek kol a stavitelných ráfků (u některých kol). Kola tedy mohou být jak poměrně blízko u sebe nebo i tak daleko, abychom se vešli do řádků, zajistili stabilitu na rovině i na svazích nebo měli kola vně záhonu nebo pěstebniho pruhu.

 

  • Je možné zdvojit kola?

​Ano zdvojení všech běžných kol kvůli vyšší stabilitě je možné. Zdvojení se provádí buď pomocí zdvojovací sady nebo pomocí kombinace podložek kol 6cm a tenčích podložek, které pro tento účel dodáváme.

  • K čemu jsou u některých modelů (740, 750, 770HY, 780HY) samostatné brzdy pro každé kolo

​Samostatné brzdy ve spojení s diferenciálem velmi usnadňují zatáčení.

  • Jak přeměním trávník na zkultivovanou plochu k osetí nebo osázení

​Pro tento účel se nejlépe osvědčil běžný rotavátor BCS. Půdu je nutné kultivovat pouze při zpracovatelné vlhkosti podle typu půdy a místních zkušeností. Pro kultivaci travnaté plochy bývá potřeba cca 2-4 přejezdů rotavátorem, který nastavíme na menší hloubku záběru a v každém přejezdu měníme směr (opačný, kolmý nebo šikmý vůči předchozímu směru). 

 

ZPĚT

zahradysnapady/ZE-TRAC © 2023
Zahradysnapady.cz - Zahradní služby - Hodinový zahradník
Realizace pavelszabo.cz