Technické informace, nastavení a údržba

  • jaký mimořádný servis je nutný u nového stroje PowerSafe?

  • motor: 
    • ​Honda GX: 1. výměna oleje 10w-30 4T po 20 mh, dále pak vždy po 100mh. Upozornění: pokud je stroj dodaný na paletě, je nutné před uvedením do provozu nalít olej do vzduchového filtru, pokud je takový druh filtru na motoru instalován.
    • diesel: 1. výměna oleje 15W-40 a olejového filtru po 50mh, dále pak vždy nejpozději po 200-250mh podle typu motoru.
    • Prvních 50hodin je nutné zatěžovat dieselové motory Kohler jen do 75% max výkonu, jinak zaniká záruka.
  • převodovka: ​1. výměna olejového filtru na převodovce 58056208 nebo 580C0268 (hydrostaty) po 30 hodinách provozu, výšku oleje v převodovce zkontrolovat a případně doplnit. Další výměny filtru, oleje a vyčištění magnetické vypouštěcí zátky vždy po nejpozději 100mh.  

  • Jaký olej se dává do vzduchového filtru a jak často se mění?

  • ​Pokud je motor vybaven vzduchovým filtrem s olejovou náplní používáme motorový olej a měníme po 100 motohodinách (platí pro benzinový motor). Druh oleje a interval výměny je tedy stejný jako pro motor, měníme zároveň s výměnou oleje v motoru.
  • Pro dieselův motor Kohler platí výměna oleje ve vzduchovém filtru po 500 mh, motorový olej

vzduchový filtr s olejovou náplní HONDA GX:

vzduchový filtr s olejovou náplní diesel Kohler:

  • Kde je u motorů Kohler olejový filtr?

    • ​olejový filtr, který se podle výrobce mění nejprve po 50 mh a pak po 500mh, je uložený v bloku motoru:

​Filtr je tvořen velmi jemným ocelovým sítkem a gumovým těsněním. Filtr je čistitelný a lze po vyčištění znovu použít. Čištění provedeme vymytím v rozpouštědle (nafta, benzín) případně ještě vyfoukáme stlačeným vzduchem. Čas výměny filtru nastane po viditelném poškození gumové části.

  • Kolik oleje patří do převodovek traktorů PowerSafe?

  • BCS 710-728-738....2,3 litru
  • BCS 740+750..........2,6 litru
  • BCS 660WSHY........6,5 litru
  • BCS770HY...............4,3L
  • BCS780HY...............4,3L

Nalévací a kontrolní zátka převodového oleje, hladina musí být mezi drážkami 1 a 2:

vypuštěcí zátka převodového oleje s magnetem, magnet nutné při výměně oleje očistit:

filtr převodového oleje:

 

  • Jaký druh oleje mám použít do převodovek PowerSafe (kromě HY verzí)?

olej by měl vyhovovat následující specifikaci:

Mazání převodů vyžadujících úroveň API GL-4 a specifikace 10W-30 a 80W UTTO

•CATTO-2
• Allison C-4
• John Deere JDM J 20C
• MF M1135, M1141, M1143, M1 145
• Kubota UDT Fluid
• Case New Holland MAT 3525
• Case MS 1207, 1210
• Ford ESN-M2C86-B, ESN-M2C86-C, ESN-M2134-D
• FNHA-2-C-201
• ZF TE-ML 03E, 06K, * etc

doporučujeme následující typy olejů:

  • MOGUL  TRAKTOL UTTO 10W-30

  • MOL Farm NH Ultra

  • Total Dynatrans MPV 

 

  • Jaký druh oleje mám použít do převodovek PowerSafe HY (hydrostat-660HY, 680HY a 770HY, 780HY)?

 Specifikace SAE 15W-40 Engine Oil (ACEA A3-08/B3-08, API SL/CF, API EC I, VW 500/505.00)

doporučujeme následující typy olejů:

  • BCS Power Lube H3 SAE 15W-40

  • Mobil Agri Super™ 15W-40

  • ​Shell Spirax S3 T

  • ELF EVOLUTION 500 TS 15W40

  • Mobil Super 1000 X1 15W-40

 

  • Jaký olej je předepsaný pro převodovky jednokolového rotavátoru RT401? 

  • ​Výrobce uvádí: AGIP DIESEL SIGMA SAE30 nebo AGIP ROTRA MP 80W-90
  • Je možné nahradit např. Sheron Garden Oil 4T SAE30 API SJ/CF nebo Motul GEARBOX 80W-90

  • Na převodovce dole u spojkového modulu je olejový filtr. K čemu slouží, jak často se mění a jakou mohu použít náhradu?

  • ​Jde o filtr převodového oleje (na obrázku označený A), který slouží k filtraci oleje před vstupem do hydraulického obvodu spojky. Mění se poprvé po 30motohodinách (jen filtr, ne olej) a dále po 100 motohodinách vždy spolu s převodovým olejem. Filtr nemá obtokový ventil jako je to běžné u motorových filtrů, protože obtokem by se dostávaly nečistoty do přesných hydraulických mechanizmů spojky, což by mohlo mít časem za následek poškození nebo zničení spojky. Z těchto důvodů doporučujeme používat pro stroje s klasickou převodovkou originální filtr s kat. číslem 58056208. Nově v nabídce kvalitní náhrada 58056208.
  • U hydrostatů je na stejném místě větší filtr pro hydrostaty, originální filtr s kat. číslem 580C0268

 

  • ​Jak vyměnit olejový filtr na převodovce BCS

  • ​Starý filtr vyšroubujeme nejlépe pomocí klíče na filtry nebo siko kleští. Pokud přístupu k filtru brání kolo, odmontujeme jej. Očistíme lůžko filtru na převodovce a potřeme olejem těsnění na filtru. Rukou našroubujeme a dotáhneme, k dotažení nepoužíváme zádný klíč ani kleště.  
  • Vyžadují převodovky pracovních zařízení nějakou údržbu-rotavátor, rotační brány, kartáč, sekačky....

  • ​Doporučujeme kontrolu množství oleje jednou ročně. U některých zařízení je výrobcem předepsána pravidelná výměna oleje-RollerBlade, Berta.....Kde není olejoznakový šroub nebo měrka výšky oleje bývá hladina oleje v polovině výšky převodovky-cca5cm pod úrovní nalévacího otvoru. U mulčovače RollerBlade a Berta je podle výrobce nutné olej jednou ročně měnit. Doporučené oleje jsou nejčastěji převodové 80W-90 EP(pro BCS, sekačky Belonmit), 75W-90(Berta) nebo motorové 15W-40(zakladače CONDOR). Pokud jsou na jednotlivých zařízeních instalovány maznice, mažeme mazacím lisem po každých cca 20 mh.                                                                                                   
    • ​Rotavátor BCS: Olej se nemění jen občas kontroluje výška (5cm pod úrovní nalévacího otvoru). Důležité po každé práci kontrolovat a čistit místa výstupu hřídele z převodovky, namotává se zde vláknitý materiál, který může proniknout až pod ocelové kryty a pod břity gufer a způsobit únik oleje. Pokud zpozorujeme únik oleje provedeme vyčištění i pod ocelovými kryty (nutné demontovat hřídele s noži a stáhnout příruby z kuželů) a následně doplníme olej. Někdy je nutné rozebrat celou převodovku a vyčištění gufer provést zevnitř. Na doplnění použijeme převodový olej 80W-90. 
    • Rotační brány Rinaldi: Převodová skříň je naplněna nízkoviskózním tukem, není potřeba výměna a obvykle ani doplnění

    • BERTA Shark: Výrobcem je předepsána první výměna po 10mh a potom vždy po 100mh nebo 1roce výměna. Olej syntetický 75W-90. Výška hladiny má být mezi ryskami na měrce výšky oleje (součástí uzavíracího šroubu)

    • BCS RollerBlade:

    • Kartáč BCS: Převodovka je stejná jako převodovka rotavátoru, platí tedy to samé jako pro rotavátor. K namotávání vláknitého materiálu u výstupu hřídelů zde nedochází.

    • Převodovky TORX v olejové lázni pro sekací lišty: Vhodná pravidelná kontrola výšky hladiny, případné doplnění olejem 80W-90. Výška hladiny 6cm pod kontrolním otvorem pro jednopákovou převodovku, 4cm pro dvoučinnou s lištami DUPLEX.

    • Sekačky Bellonmit:

    • Sekačka rotační BCS100cm: Po 8 hodinách práce zkontrolovat hladinu oleje případně doplnit olej 80W-90. Po prvních 250 a pak vždy po 1000 hodinách práce je nutné olejovou náplň vyměnit

    • Zakladače trávníku Rinaldi Condor: Na záčátku pracovní sezóny a pak vždy po 4 měsících kontrola výšky oleje v převodovce. Správná výška je 1cm od spodku měřící tyčky vsunuté do plnícího otvoru na doraz. Olej motorový 15W-40

    • Rotační pluh BERTA: kontrola množství olejoznakovým šroubem na boku převodovky-olej musí vytékat. Při kontrole musí být pluh demontován z traktoru a převodovka ustavena svisle. Doplnění podle potřeby stejným otvorem 80W-90.

    • Kartáč BELLONMIT: Každých 6 měsíců kontrola množství oleje pomocí kontrolního šroubu na boku převodovky, případné doplnění olejem 80W-90. Pokud úbytek trvá je nutné zkontrolovat stav těsnění převodovky

  • Jaká místa rotavátoru je doporučené často kontrolovat a čistit?

​Jsou to místa, kde vystupují hřídele z převodovky a kde se kumuluje namotaný vláknitý materiál:

  • Rotavátorový hřídel s noži se neotáčí lehce, jde rukou otáčet jen ztuha a během otáčení cítíme odvalování zubů po sobě

Příčinou je neexistující vůle převodů. Někdy v takovém stavu dorazí i nový rotavátor. Proto před prodejem každý rotavátor testujeme a pokud zjistíme tuto závadu, která vede k předčasnému zničení převodů, nastavíme vůli převodů přesným podložením víka převodovky(nutné kompletní rozebrání).​ Pokud přesto tuto vadu zjistíte na vašem rotavátoru neváhejte s doručením do naší dílny k opravě. 

  • Jaké servisní a kontrolní úkony by se měly dělat na strojích Powersafe?

  • Každý týden-kontrola množství oleje, případně doplnění
  • Průběžně kontrolovat těsnost převodové skříně a hřídelových těsnění. Nikde nesmí prosakovat olej.
  • Po prvních 30mth nebo 2 týdnech-výměna olejového filtru převodovky, díl č. 58056208 (pro hydrostat 580C0268), doplnit olej
  • Každý rok nebo 100mth-výměna oleje, olejového filtru a vyčištění magnetu v zátce (u hydrostatu 660 HY jsou 3 zátky-v tělese spojky a na obou redukcích kol).
  • Udržovat převodovou skříň čistou kvůli chlazení
  • Každých 6 měsíců-promazat veškeré pohyblivé díly včetně lanovodů
  • každých 6 měsíců-zkontrolovat chod spojky a zejména reverzoru (při špatném seřízení krajních poloh riziko poruchy a poškození převodovky). Obojí je popsáno v uživatelském manuálu i v tomto textu níže. Seřídit chod brzd. Seřízení provést pro obě polohy řidítek. Nesmějí přibržďovat.
  • Průběžně kontrolovat, jestli se páky brzd pohybují a vracejí lehce. Pokud ne tak vyčistit brzdy a namazat zejména osu klíče brzdy.
  • Pravidelně mazat otočné uložení na táhlu řazení PTO. Místo je dole u převodovky, páka je tam uložena otočně v kovovém pouzdru, při přetočení řidítek se táhlo musí v pouzdru pootočit. Třecí plochy jsou proti vniknutí nečistot kryty zhora těsnícím kroužkem dotlačeným pružinou na táhlu. Při mazání je nutné pružinu i kroužek povytáhnout. U novějších strojů cca od 2020 byla změněna konstrukce a mazání není nutné.
  • Průběžně kontrolovat stav trojzubců v rychlospojkách, v prac. zařízení a hlavně v traktoru. Pokud zjistíme viditelné opotřebení, je nutné trojzubec nebo i jeho protikus včas vyměnit. Pokud dojde k opotřebení trojzubce v traktoru, je nezbytné zabroušení ploch nebo výměna výstupního hřídele v servisu. K opotřebení dochází hlavně tehdy, pokud nejsou řádně utaženy spojovací šrouby a dojde k uvolnění dílů. 
  • Trojzubce udržovat namazané a čisté, mazat např tukem viskozity NG2 s MoS2
  • Kontrolovat utažení 2 matic M12x1,25, které upevňují pracovní zařízení (rychlospojkový díl) k traktoru-utahovat na 93Nm. Stejně tak šrouby M12 rychlospojka/pracovní zařízení , moment 85Nm. 

 

Pokud si nejste jistí, že výše uvedené servisní úkony dokážete udělat dobře nebo se jimi nechcete zabývat, neváhejte kontaktovat náš servis.

  • Jak nastavit spojku PowerSafe?

Spojka Power safe je nastavena již z výroby a nepotřebuje další nastavení s vyjímkou oprav. Tato spojka je extrémně odolná a spolehlivá.

Pokud je tedy nutné nové nastavení nebo kontrola, tak postupujeme následovně:

 

  1. Nastavení provedeme při poloze řidítek nad motorem (poloha pro dopředu připojovaná zařízení).

  2. Zkontrolujeme, že páky s čepy na modulu spojky, na které se nasouvají oka lanek, nejsou poškozené, zdeformované nebo zkřivené. Pokud je zjištěno poškození, je nutné tyto páky nejdříve opravit-vyrovnat nebo nahradit. Upozornění: Nikdy se nesnažte uvolnit šrouby pák L nebo působit silou na páky bez znalosti konstrukce spojky PowerSafe. Při působení nadměrných sil na páky může dojít k ohnutí dorazů uvnitř spojky a tím k znemožnění správného chodu. Pak je jediným řešením oprava v servisu.

  3. Zkontrolujte jestli je lanko s větším ukončovacím okem patřící k páce B (obr.70), lankové oko A (obr 70) o 1-2mm delší, než je nutné k nasazení oka na upevňovací čep

  4. Správnou délku lanka nastavíme nastavovacím šroubem C(obr. 71) a zajistíme maticemi

  5. Nasadíme oko na čep A (obr 72) a zajistíme segrovkou D

  6. Stejný postup 3.-5. provedeme pro druhé lanko s menším okem E (obr.73), které patří k bezpečnostní rukojeti F (obr 69). Lanko musí být rovněž delší o 1-2 mm než je nutné pro nasazení na upevňovací čep

 

 

                             

 

 

  • Jak nastavit reverzor?

 

Páka reverzoru L v poloze podle obrázku je v pozici neutrálu, převody nesmějí zabírat ani nesmí být slyšet hluk ozubení. Pokud tomu tak není, seřídíme délkou lanka V.

Zároveň se musí reverzorová páka na boku převodovky v každé krajní poloze dotýkat dorazového plechu:

Nastavení je nutné ověřit pro obě polohy řidítek

 

 

  • Jakou péči vyžaduje motor na strojích Powersafe?

​Benzínový Honda GX

  • první výměna oleje u nového motoru po cca 20mh
  • dále výměna oleje každých 100 mh, olej 10w-30 4T
  • množství oleje vždy po horní hranu nalévacího otvoru při stroji ustaveném v obou směrech vodorovně
  • vzduchový filtr
    • olejový vzduchový filtr: výměna oleje každých 100mth (zároveň s výměnou motorového oleje).
    • vzduchový filtr papír+pěna: čištění podle manuálu každých 50mth-(vyklepání vyfoukání zevnitř+promytí pěnového předfiltru a napuštění olejem)nejpozději po 300mth výměna obou prvků. Při provozu v prachu i dříve.

  • kontrola a výměna svíčky podle manuálu
  • kontrola a nastavení vůle ventilů podle manuálu
  • čištění žebrování válce pod spodním krytem a ze strany setrvačníku, nesmí být překážka chladícímu vzduchu, často se tyto místa zanášejí při sekání trávou 
  • po cca 1000 motohodinách kompletní kontrola s rozebráním a proměřením opotřebení-ventily, válec, píst, pístní kroužky, karburátor..., seřízení a případná oprava

​Hladina oleje:

UPPER LIMIT=max výška hladiny, LOWER LIMIT=min výška hladiny

Nalévací a vypouštěcí otvory:

OIL FILLER CAP/DIPSTICK=šroubovací uzávěr nalévacího otvoru s měrkou

OIL DRAIN BOLT=vypouštěcí šroub

Množství oleje pro GX 390 je 1,1L

Naftový motor

  • výměna oleje každých 200-250 mh podle typu motoru, olej 15w-40, API CF4-CG4
  • výměna/čištění komponent vzduchového filtru podle manuálu
  • nastavování vůle ventilů pokud není použit samonastavovací mechanizmus
  • pravidelné čištění lopatek na setrvačníku a žebrování válce
  • po 2000 mh odborná kontrola s rozebráním motoru

  • Lištové sekačky-seřízení a mazání

Vždy před prací a po 8hodinách zkontrolovat a nastavit vůli G1 unášecích čepů na liště podle obrázku. Vůle se nastavuje 0,1mm, maximální možná vůle je 0,5mm.

Tip:Pokud uchopíme rameno čepu B a pohybujeme s ním sem a tam musí být slyšet cvakání, jak čep B naráží na krajní dorazy ale nesmí být prakticky vidět pohyb. 

Vůli nastavujeme pomocí šroubů G (klíč 10mm) po uvolnění zajišťovacích matic D (klíč 22) nebo  šroubů V (klíč 13) podle typu lišty:

Vždy po 8 hodinách mažeme mazacím lisem unášecí čepy, týká se dvoučinných převodovek:

 

Výška hladiny oleje v převodovce:

 

Pokud je hladina oleje níže než na obrázku pak doplníme převodový olej 80w-90. Množství oleje 1L v klasických a 1,4L v dvoučinných převodovkách

 

Montáž přídavného závaží na převodovku:

 

Výška sečení je určena stavitelnými kluzáky:

 

Práce s lištovou sekačkou je doporučena při otáčkách motoru na 1/2 až 3/4 max otáček.

 

Doporučujeme pravidelně kontrolovat utažení šroubů D které upevňují lištu k převodovce, utahovací moment 135 NM

 

Co dělat, když i při namontovaném závaží 12kg je stále lišta lehká a má tendenci se zvedat?

Prodloužíme převodovku pomocí jednoho nebo dvou prodlužovacích kusů:

 

  • Výměna poškozených nožů na lištové sekačce:

VIDEO

  • Ostření lištové sekačky:

VIDEO

 

  • Závada: Při pokusu o nastartování motoru se spálí pojistka, po výměně se spálí opět a startér tak nelze používat-týká se dieselového motoru:

​Může jít o zaseknutý pohyblivý jádro v spínací cívce, které vysouvá startovací pastorek. Pojistka chrání vinutí startovací cívky  před spálením. Je nutné demontovat startér s spínací cívkou, cívku rozebrat a jádro uvolnit a vše vyčistit-bývá kolem něj něm usazený prach a špína, které zabraňují pohybu. 

Detailní postup:

Nejdříve odstraníme elektrické vodiče- odpojíme záporný pól na baterii, potom odpojíme vodič + od spínací cívky a tenký vodič od spínací cívky. Poznačte si kam který patří:

Dále odšroubujeme 2 šrouby (imbus č. 8) které upevňují startér k skříni motoru. Šrouby jsou špatně přístupné proto musíme buď použít dlouhé prodloužení nebo předem odmontovat tlumič výfuku

 

Zde vidíme odmontovaný startér se spínací cívkou. Přívodní vodičový svazek je přichycený k tělu cívky stahovací páskou. kterou odstraníme:

Dále odšroubujeme matici, která drží pletený přívod ke startéru, přívod odpojíme.

Odšroubujeme 3 šrouby T-25 Torx:

Vytáhneme spínací cívku z těla startéru:

Na tomto obrázku je vidět velké množství prachu a špíny uvnitř. Pohyblivé jádro v této cívce kvůli znečištění začalo váznout až se nakonec přestalo pohybovat, obsluha se dál pokoušela o startování až došlo ke spálení cívky:

I takové množství prachu může být uvnitř. Není pak divu, že dojde ke ztrátě funkce:

Takto vypadá nová cívka s jádrem:

 

Válcový otvor v cívce, ve kterém se pohybuje jádro. Vše musí být čisté:

Po vyčištění přišroubujeme cívku zpět (moment 6Nm) a po namontování startéru na motor ověříme funkci startování:

Elektrické schema , kde je vidět i umístění pojistky:

 

  • Maximální náklon motorů

​Výrobce uvádí pro jednoválcové motory Honda GX s vodorovnou hřídelí max náklon při trvalém zatížení 20stupňů, při přerušovaném (krátkodobě) až 25 st.

Motory Honda GX Alps je možné provozovat při sklonu 30° a krátkodobě až 35°.

Maximální provozní náklon dieslových motorů Kohler je 25° trvale a 35° krátkodobě

Sklon svahů-převod stupňů na poměr výška/délka:

20° ..... 1:2,7

25°......1:2

35°......1:1,5

  • Na jaký tlak se mají hustit kola u traktorů PowerSafe?

  • Doporučené huštění je v rozsahu 1-1,4 atm.
  • Jaká je maximální váha vyvažovacího závaží na trubkovém nárazníku?

  • Maximální váha vyvažovacího závaží je 27kg (60lbs)

 

  • Jaké jsou doporučené utahovací momenty šroubů na stroji?

        Za předpokladu pevnosti šroubů i matic 8.8 a normálního stoupání:

 

  • Co dělat, když motor začne špatně startovat, ztratí výkon, kouří, vydává netypické zvuky apod

​Doporučujeme neváhat s řešením, stroj přestat používat a kontaktovat servis. To, co zpočátku třeba není až tak vážná závada, se dalším používáním rozvine v mnohem větší a nákladněji opravitelné poškození.

 

  • Co může být příčinou prokluzování, pomalého záběru nebo naopak nemožnosti úplného rozpojení spojky PowerSafe?

​Přes vyjímečnou odolnost a extrémní životnost spojky PowerSafe se vzácně může vyskytnout problém. S opotřebením lamel nebo jiné vnitřní části jsme se ještě nesetkali. V principu k tomu ale dojít může pokud by se nečistoty z převodovky dostávaly do bloku spojky. To se může stát např. při použití neoriginálního filtru s obtokem (všechny běžné olejové filtry)

Příčinou může být zanesený a málo průchodný olejový filtr. Další příčinou malého nebo proměnlivého záběru spojky může být přisáváni vzduchu do zubového čerpadla nebo také opotřebení válce anebo pístu-kontaktujte servis.

Pravděpodobnější příčinou může být také špatné nastavení délky lanek od pák na řidítkách nebo poškozené-ohnuté ovládací páky na modulu spojky. Případně také posunuté krajní polohy ohnutím dorazů  vevnitř spojkového modulu neodborným postupem-nutné rozebrání a oprava v servisu

zahradysnapady/ZE-TRAC © 2023
Zahradysnapady.cz - Zahradní služby - Hodinový zahradník
Realizace pavelszabo.cz